BLOGGER TEMPLATES AND YouTube Backgrounds »

Tuesday, June 8, 2010

DIMANAKAH AKU?

DIMANAKAH AKU?

Dimanakah aku?? Tatkala aku termenung ini yang aku fikirkan. Aku dibesarkan dalam keluarga yang senang pada mulanya dan akhirnya berubah. Bermula dari cerita kisah hidupku. Aku seorang wanita tp berwatakkan lelaki dari kecil kerana sifatku perangai ku aku serng menimbulkan kemarahan buat keluarga ku. Dari kecil aku belajar berdikari aku jarang tinggal bersama keluargaku tatkala cuti sekolah aku lebih gemar mengekori arwah nenekku. Dari kecil aku kurang didikan agama tapi bukan salah keluarga aku tapi salah diriku. Dari kecil aku terkenal dengan perangai aku yang nakal sampai tak terkawal. Tangan ayah ku seringkali naik di segenap tubuhku namun perasaan serik tak pernah timbul walau seinci pon. Walaupun aku seorang yang nakal namun pelajaran mahupun kukurikulum aku tak pernah abaikan. Hingga aku menjadi anak murid pilihan dikalangan guru sekolah aku sehinggalah aku melangkah alam remaja. Tingakatan 4 aku diserapkan ke asrama disana aku sedikit terbatas. Namun cuti hujung minggu aku lepaskan segalanya. Semuanya bermula disini…Apabila aku melangkah masuk tingkatan 5, aku dikejutkan dengan pelbagai dugaan. Aku difitnah saudara sendiri hingga aku merajuk tidak pulang rumah nenek aku. Tak cukup dengan itu aku diuji dengan dugaan baru tatkala aku membuat persiapan menghadapi SPM, ayahku curang pada ibuku. Alangkah sedihnya aku tatkala itu namun aku tetap teruskan pejuangan aku. Kakak aku yang menyara segala perbelanjaan aku. Sungguh aku bersyukur memiliki kakak seperti itu moga Tuhan memberkatinya. Akhirnya, aku tamat SPM keputusan yang aku terima memuaskan. Aku cuba memohon sambung belajar namun aku tidak punya rezeki aku semakin tertekan. Dalam jiwa aku hanya fikirkan aku mahu belajar namun aku pendam, mungkin ada hikmahnya. Aku bermula bekerja sebagai promoter disebuah gedung membeli belah selama 3 bulan dan melanjutkan perkerjaan aku sebagai promoter kedai kasut juga selama 3 bulan. Genap umur aku 18 tahun aku diterima bekerja sebagai kerani lelong disebuah syarikat lelongan selama setahun. Apabila umur aku 19 aku mencuba nasib aku di sebuah kilang dan akhirnya aku diterima bekerja sebagai kerani akaun berbekaskan kelulusan SPM namun begitu sikap aku tetap sama seperti dulu. Semakin hari semakin terpesong, kelab ada tempat pilihan aku berhibur, rokok tempat aku luahkan segalanya. Saban hari aku pasti pulang lewat malam hingga mengenali seorang lelaki berumur disitu hidup aku senang segalanya ditanggung oleh lelaki itu ketika itu umur aku 21 tahun. Aku tak peduli agama dan keluarga aku. Aku semakin hilang bersama dunia aku untuk hilangkan jiwa tertekan aku. Jiwa aku semakin memberontak. Hinggalah tiba satu hari (28hb Februari 2010) dimana aku telah terima hidayah dan akhirnya aku berubah memakai tudung. Aku buang sikap buruk aku, aku kembalikan diriku pada asal usul diriku. Sebelum perubahan aku aku mengalami mimpi tentang mati yang menginsafkan diriku. Disaat itu juga Allah SWT telah kurniakan seorang insan yang akan membantu aku untuk berubah. Aku terasa lebih tenang dengan perubahan aku. Aku mula kembali ke jalan yang lurus. Tapi aku terpaksa bertatih dari mula. Pelajari ilmu agama melalui internet aku terpaksa belajar mengaji seperti kanak-kanak namun perasaan malu tak pernah hadir dalam diriku. Aku bertuah dikurniakan kawan-kawan yang sering membantu aku. Aku lebih tenang. Aku bertaubat dari melakukan perkara terlarang. Aku berdoa agar Allah SWT tetapkan iman aku dan perbaiki agamaku. Seolah aku seperti bayi baru lahir alangkah tenang hatiku. Tapi aku sedih segelintir manusia yang dilahirkan dari keluarga yang sempurna dari didikan agama dan pelajaran tetapi tidak sempurnkannya dengan menghadap Allah yang satu. Soalan yang sering menerjah di jiwa aku dimanakah aku nanti di akhirat kelak. Aku insaf dengan perbuatan aku, air mata sering menjadi teman hidupku tatkala aku meningati kisah hidupku dahulu. Aku berharap agar cerita aku menjadi pengajaran buat pembaca blog ini dan jadikanlah tauladan agar tidak terjadi pada kalian kelak. Ingatlah Allah……Fikirkanlah hari disana kelak. Usahlah jadi seperti aku sudah terngadah baru nak beraduh. Namun aku tetap berusaha agar aku menjadi wanita solehah dan alhamdulillah tudung kekal menjadi perlindung aurat ku solat kekal menjadi hobiku zikir serta selawat menjadi peneman hidupku tatkala kerunsingan. Islam tak pernah menyusahkan kita malah memudahkan kita……Alhamdulilah….

0 comments: